Wij laten graag zien wie ze zijn: ‘Klimaatplein’

Soulgood heeft mooie klanten, stuk voor stuk met hun eigen gedrevenheid en passie bezig met hun vak. In de rubriek ‘Wij laten graag zien wie ze zijn’ lichten we deze klanten uit en geven ze een podium om te laten zien wie ze zijn. Om dit met u te delen, om te inspireren en om deze passie op u over te brengen om zo een win win te creëren. De eerste die aftrapt is Rob van der Rijt  van Klimaatplein.com, een online platform dat ondernemers stimuleert om energiebewust te ondernemen.

Rob van der Rijt - Klimaatplein.com

Wie ben je?

Dag bezoekers van Soulgood! Mijn naam is Rob van der Rijt, geboren in Uden, nu woonachtig in ’s-Hertogenbosch. Echtenoot van Janneke en trotse vader van Loek en Moos.

Wat doet je bedrijf?

4 jaar geleden startte ik Klimaatplein.com, een online platform dat ondernemers helpt om hun impact op klimaatverandering te verkleinen. Hoe verklein je die impact? Simpel, door bewust om te gaan met de energie die je organisatie verbruikt. Probeer zo weinig mogelijk energie (stroom en gas) te verbruiken en maak de energie die je toch nodig hebt duurzaam en groen. Zo draag je bij aan minder uitstoot van het broeikasgas CO2 dat verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde.

Hoe laat jij zien wie je bent?

Inmiddels is het Klimaatplein meer dan 350.000 keer bezocht, werd onze gratis CO2-calculator tienduizenden keren gebruikt en plaatsten Tweede Kamerleden, Europarlementariërs en Prinsessen bijdrages voor onze goed gelezen blog. Dat lukt alleen maar wanneer je helder en doelgericht bent in wat je hoe wilt bereiken en bij wie. Vervolgens gaat het om de uitvoering. Omdat wij een online platform zijn speelt de vormgeving en vindbaarheid een cruciale rol in het succes. We willen concreet en praktisch zijn en organisaties bij de hand nemen om ze zo duurzamer te laten ondernemen. Met behulp van de website, sociale media, video en live bijeenkomsten geven we daar invulling aan. Soulgood ondersteunt ons professioneel en plezierig bij de invulling en vormgeving van die kanalen.

Wat voeg jij en je bedrijf toe aan deze wereld?

Voorafgaande decennia besteedden organisaties het overgrote deel van hun aandacht aan efficiency en economische rentabiliteit. Die focus ging ten koste van menselijke en ecologische waarden. Terwijl nou juist een goede invulling van die waarden garant staan voor een economie die ook op langere termijn bijdraagt aan welzijn. Dat we te ver zijn doorgeschoten in die focus blijkt uit…tja te veel voorbeelden om op te noemen, maar denk aan fraude bij Volkswagen, dopinggebruik in de topsport, ons voedsel dat voornamelijk nog uit suiker lijkt te bestaan en dan natuurlijk een gevaarlijke verandering van het klimaat doordat we maar olie, gas en steenkool blijven verbranden. Ik hoop op mijn bescheiden wijze een verschil te maken in hoe organisaties kijken naar de voetafdruk die ze achterlaten voor toekomstige generaties. Door ze bewust te maken van hoe hun bedrijfsvoering invloed heeft op klimaatverandering en hoe ze daar verantwoord mee om kunnen gaan. Zo hopen we, samen met steeds meer social ventures, ondernemers en NGO’s, bij te dragen aan een nieuwe manier van ondernemen met een evenredig oog voor People, Planet en Profit.

Wil je weten welke impact jouw organisatie heeft op klimaatverandering? Soulgood heeft zojuist onze gratis CO2-calculator ge-update en opnieuw vormgegeven, neem eens een kijkje en bereken er jouw voetafdruk.

Klimaatplein

Tags: ,